img

Educație pentru dezvoltarea gândirii critice în paradigma educațională: fake news – recunoaște și verifică

img

Peste 100 de tineri, elevi ai Liceului Teoretic “Adrian Păunescu” Bârca din judetul Dolj, vor învața să își pună întreabări cu privire la conținutul din social-media. Pentru că își petrec mai tot timpul pe rețelele sociale, adolescenții sunt cei mai expuși fake news-ului, conform datelor furnizate de către specialiști.

Asociația de Publicitate Socială Informați și Implicați cu sprijinul Consiliului Județean Dolj implementează proiectul “Educație pentru dezvoltarea gândirii critice în paradigma educațională: fake news – recunoaște și verifică”.

Cei mai mulți dintre elevii români care folosesc internetul zilnic (9 din 10 conform INS ) o fac pentru a intra pe rețelele sociale. Respectiv, pe Facebook și Instagram. Click pentru detali >: Statistici

“ În condițiile în care evoluția informațiilor și a tehnologiei a crescut foarte mult, elevii sunt captivi, folosesc mai tot timpul rețelele de socializare și încearcă să discearnă între bine și rău, între adevăr și fals. Din aceste motive consider că inițiativa Asociației de Publicitate Socială Informați și Implicați, cu sprijinul Consilului Județean Dolj, este foarte necesară și eficientă. Elevii sunt foarte receptivi și pun întrebări.

Tinerii noștri trebuie să fie ajutați să discearnă între bine și rău, să fie preocupați de adevăr. Consider că tema proiectului este foarte importantă și foarte relevantă. Susțin începerea și perpetuarea activităților în cadrul unui astfel de proiect absolut necesar într-o societate in care daca nu ai o gândire critică riști să fii manipulat.” , a declarant prof. Mircea Pâcurariu – dir. Liceul Teoretic “Adrian Păunescu” Bârca

Pe parcursul activităților, organizate de către membrii Asociației de Publicitate Socială Informați și Implicați, adolescenții implicați în proiect vor afla răspunsuri la întrebari precum:

• Cum ne dăm seama dacă o informație este autentică sau falsă?

• Care sunt principalele caracteristici ale stirilor false?

• Ce facem dacă identificăm informatii false?

Se vor analiza informații care au circulat pe rețelele de socializare în timpul pandemiei Covid-19, cu scopul de a ajuta tinerii să identifice informațiile false sau pentru a-i ajuta să facă diferența între chestiuni ce reflectă opinia autorului și informații care se referă la o stare de fapt.

Proiectul “Educație pentru dezvoltarea gândirii critice în paradigma educațională: fake news – recunoaște și verifică”
se va finaliza cu premierea participanților care au identificat în social media informații false și au realizat o radiografie care demonstrează caracterul fals, dezinformator sau manipulativ al conținutului propus. Impactul fake news asupra adolescenților

Statisticile arată că 43% dintre tineri au distribuit cel puțin o dată o fake news. Cu toate acestea, 89% dintre adolescenți consideră că fenomenul știrilor de acest tip este o problemă în România.

Aproape jumătate dintre copii și adolescenți (49%) verifică rar, uneori sau deloc valoarea de adevăr a informațiilor citite pe internet sau văzute la televizor, arată o analiză realizată de către Organizația Salvați Copiii în contextul pandemiei COVID-19.

Doar un procent mic dintre copii afirmă că verifică informația din surse oficiale (11%) sau că se consultă cu cei apropiați (17%).

Proiect realizat cu sprijinul Consilului Județean Dolj. Conținutul acestui proiect nu reflectă neaparat poziția Consiliului Județean Dolj și nu implică nici o responsabilitate din partea acestuia.


Parteneri

donor
donor
donor
donor
donor
donor
donor
donor
img